Jag rankar OS-lagen

Ja, på Fredag invigs Olympiska vinterspelen i Vancouver 2010. Något jag sett fram emot länge...det är under OS som sporter som curling,längdskidåkning och skidskytte blir riktigt intressant att titta på, iallafall för min del.
Men, nu ska vi inte prata curling utan om hockey...det är OS-hockeyn som är den stora höjdpunkten med alla stjärnor och att den nu avgörs i hockeyns Mekka, Kanada!
Just därför tror jag som många andra att denna turnerning kommer att bli hur stor som helst, om inte den största i OS historia?!
Dom flesta har redan presenterat sina tips om vad dom tror om utg
ången i OS så jag tänkte inte vara sämre...här kommer mitt OS-tips i hockeyn:

1 Kanada - Har som vanligt det b
ästa laget på pappret med fyra förstalines kedjor. Det enda hotet jag kan finna är väll pressen att prestera inför hemmapubliken...

2 Ryssland - Har en liknande trupp fr
ån Turin-OS 2006. En trupp som jag tycker floppade...Men med lite mer erfarenhet och VM-guld i bagaget tar sig Ryssland till final?

3 Sverige - Jag tycker att det "fattas" n
ågra spelare för att Sverige ska nå en ny final. Sen har ju inte Bengan visat upp något direkt bra resultat den senaste tiden. Men brons kan det bli?

4 USA - M
ångas darkhorse, min med! Yngsta truppen som ska bidra med speed och finess...efter många bleka insatser från USA under de senaste åren kan det bli medalj i år på Sveriges bekostnad.

5 Finland - M
åste ha OS äldsta lag? Sista chansen för spelare som Jere Lehtinen,Saku Koivu och Teemu Selänne att ta medalj iallafall. Men NEJ...ingen medalj blir det för finska lejonen denna gång...truppen är för gammal och för svag helt enkelt.

6 Slovakien - Har f
ör ovanlighetens skull helt okej ställt på målvaktssidan. Efter en hel del skrala resultat under de senaste VM-turneringarna så är detta Slovakiens chans att få upprättelse nu när nationens "big three" är samlad med Marian Hossa,Marian Gaborik samt Zdeno Chara.

7 Tjeckien - Jag får 5-6 spelare som håller i ett OS 2010 för Tjeckien. Svag bredd på laget därför rankar jag Tjeckien sjua.

8 Schweiz - Har kommit fram bra nu under de senaste åren. Bra målvakt i Jonas Hiller som kan vinna en match på egen hand.

9 Tyskland - Pgr av Vitrysslands lilla skadeproblem väljer jag att ranka Tyskland före. Det finns en viss NHL-rutin i laget som kanske kan hota Schweiz om en 8:nde plats?

10 Vitryssland - Lever p
å Kostitsyn-bröderna samt Mikhail Grabovski. Värt att notera är att Grabovski missar OS pgr av skada, likaså Andrei Kostitsyn som dock beräknas vara tillbaka den 19 Februari. Det lilla hopp Vitryssland hade släktes ganska fort...stopp i gruppspelet!

11 Lettland - Dynamo Riga-spelarna får dra på sig landlagsdressen igen med lite förstärkning från olika håll.

12 Norge - Tyv
ärr Norge! Det blir ingen framgång för Er trots den bästa truppen på länge...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0